پیچ گلیسیرین
گل و گیاه

پیچ گلیسین

نام علمی: Wisteria sinensis

خانواده: LEGUMINOSAE



گليسين گياهي است از خانواده ي بقولات (لگومينوز) و از زير تيره ي پروانه واران که منشاء آن شرق آسيا مي باشد. درختچه اي است خزان دار با طول عمر زياد ، بالا رونده چوبي ، سريع الرشد (در شرايط محيطي مناسب سالي 3 متر رشد مي کند.) و مقاوم ، داراي برگ هاي متناوب و به فرم مرکب شانه اي فرد ، گل هايي به رنگ آبي ، ارغواني يا بنفش که به صورت گل آذين خوشه قرارگرفته اند.گل آذين خوشه ي زيبايش سبب معروفيت اين گياه شده است. پس از گلدهي ، بذور در غلافهايي تشکيل مي شوند. اين غلافها (نيام) به رنگ سبز مي باشند.

 

نياز ها

نور = گياهي است که تقريبا به نور زيادي نياز دارد  و بايستي در مکان هاي آفتابگير کاشته شود.

خاک= به خاک هاي لومي با زهکش مناسب نياز دارد و خاک هاي سنگين را نمي پسندد. به خاک هاي گچي و آهکي حساس است و  PH5/5 تا 5/6 ( کمي اسيدي) بهترين حالت براي اين گياه است.

رطوبت = به رطوبت متوسط و منظم نياز دارد . خشکي را به خوبي تحمل مي کند و به رطوبت فراوان حساس است.

حرارت = گليسين گياه مناطق معتدله محسوب مي شود و در محدوده دمايي 4 تا 35 درجه رشد ميکند. نوسانات دمايي در بهار سبب ريختن گل ها مي شود.

 

تکثير

به چندين روش گليسين را مي توان تکثير نمود : 1- قلمه= قلمه چوبي يا قلمه نيمه چوبي را از شاخه هاي جانبي در ابتدا يا اواسط تابستان تهيه مي کنند و در خزانه قرار مي دهند. 2- خوابانيدن= خوابانيدن سر شاخه ها در پاييز صورت مي گيرد. 3- پيوند زدن= راه تجاري تکثير گليسين است که در اوايل بهار صورت مي گيرد. 4- بذر= بذرها داراي خواب نيستند و جوانه زني شان به خوبي صورت مي گيرد. در فروردين يا ارديبهشت مي توان بذر ها را کاشت. البته خيس کردن بذور به مدت 24 ساعت در آب قبل از کاشت،جوانه زني را سرعت مي بخشد. بذر هايي که مربوط به سال جاري هستند بهترين جوانه زني را دارند و با گذشت زمان، به سرعت قوه ناميه شان کاهش مي يابد.

                             

 آفات و بيماري ها

گاهي اوقات بيماري لکه برگي به اين گياه حمله مي کند. قارچ هاي عسلي و حشرات مکنده اي چون شته ها و شپشک ها نيز به اين گياه آسيب مي رسانند.

 

مشکلات محيطي و فيزيولوژيکي گياه

گليسين به خاک هاي گچي و آهکي حساسيت دارد. خاک هايي با PH قليايي براي اين گياه مناسب نيستند. کمبود آهن و فسفر و پتاسيم خاک به اين گياه صدمه مي رساند و سبب کاهش تعداد گل ها مي شود و همان طور که ذکر شد يخبندان هاي بهاره سبب ريختن گل هاي آن مي شود.



تغذيه

اين گياه به خاک کاملا غني از مواد آلي و معدني نياز دارد. کود دهي قبل از زمان گلدهي براي پديدار شدن گل هاي زيبا ضروري است. در بهار و تابستان ( در هر دو موعد گلدهي ) کود دهي انجام مي شود. در مورد نسبت کود دهي NPK آن اطلاعاتي در دست نيست اما کود سوپر فسفات به ميزان 68 گرم و سولفات پتاسيم به ميزان 48 گرم در هر متر مربع خاک به اين گياه داده مي شود تا گلدهي تحريک شود و گلهاي زيبايي پديدار شوند.

 

 

هرس

به خاطر کنترل رشد زياد و به منظور توليد گل بيشتر ، هرس ساليانه انجام ميگيرد. در هر سال، دو نوبت هرس بايستي انجام شود: 1- هرس پائيزه  2- هرس زمستانه

هرس پائيزه در مهر ماه صورت مي گيرد . در اين هرس شاخه هاي سال جاري تا 30 سانتي متري شاخه اصلي قطع مي شوند و بايستي4 تا 6 برگ روي هر شاخه باقي گذاشته شود. هرس زمستانه در اواخر زمستان (بهمن ماه يا اسفند ماه) صورت مي گيرد. در اين هرس شاخه هاي جانبي را قطع مي کنند به طوري که باقيمانده ي شاخه داراي 2 تا 3 جوانه باشد. اين جوانه ها تبديل به گل خواهند شد.

گل ها در اين درختچه در شاخه هاي سال قبل پديدار مي شوند و در طي هرس کردن نبايد شاخه ها را کاملا قطع نماييم. بلکه بايستي 2 تا 3 جوانه باقي بگذاريم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 18:48 ::  نويسنده : امین

درباره وبلاگ

با سلام .این وبلاگ متعلق به تولیدی گل گیاه محمدیان میباشه .هدف این وبلاگ فقط بالا بردن سطح آگاهی شما عزیزان از گل و گیاه میباشد. امیدوارم از این وبلاگ خوشتون بیاد و اگه سوالی دراین رابطه براتون پیش اومد به ما ایمیل بزنید خوشحال میشیم اگه بتونیم به سوالات شما پاسخ بدیم. Garden_mohammadian@yahoo.com در ضمن تمامی عکس های که آدرس وبلاگ بر روی آنها درج شده متعلق به خود تولیدی گل وگیاه محمدیان میباشد. آدرس تولیدی:سبزوار-خیابان بیهق-کوچه بیهق 27-پلاک 10
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گل و گیاه و آدرس Gardenmohammadian.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 51
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 5532
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1